En el món virtual (online) encara hi ha molt recorregut pel que fa a aspectes legals. Les noves tecnologies han permès que molts emprenedors es beneficiïn dels seus avantatges com l’abaratiment dels costos per tenir un negoci online, un comerç electrònic, la publicitat online , el màrqueting online…
El fet de crear una botiga online, permet a l’emprenedor de la botiga online estalviar-se despeses com el lloguer o compra d’un local, contractar personal, sistemes de gestió de l’estoc, etc. Aspectes que pot gestionar amb un sol clic des del seu ordinador, senzill i ràpid gràcies a les plataformes de comerç electrònic (com PrestaShop, OsCommerce…)
No obstant això, cal tenir en compte que, encara que sigui de forma online, també estem exercint una activitat econòmica, i per tant hem de seguir els tràmits legals oportuns per portar-la a terme. Hi ha diverses opcions per començar a exercir aquesta activitat online:
1. La constitució d’una societat, que estarà determinada pel capital aportat. Si no vols formar part d’una societat, sempre pots exercir la teva activitat simplement com un autònom donat d’alta en el RETA (Règim Especial d’Autònoms de la Seguretat Social). Com a dada a tenir en compte, la legislació vigent estableix que no cal donar-se d’alta en el RETA si els beneficis d’una botiga online no superen el Salari Mínim Interprofessional anual. Encara que no s’estigui donat d’alta en el RETA, has de seguir les teves obligacions fiscals i pagar L’Impost d’Activitats Econòmiques (IAE), l’IVA, etc.
2. Normes vigents de la teva botiga online. Hi ha diferents lleis a tenir en compte abans d’obrir la teva botiga online:
– Llei de Serveis de la Societat de la Informació i de Comerç Electrònic a Espanya (LSSICE): està en vigor des de l’any 2002 i va dirigida als propietaris de llocs web o botigues virtuals, els quals s’obliga a complir amb una sèrie de requisits específics. Determina la publicació d’una sèrie de dades i informació, per a la protecció dels clients: nom o denominació social, domicili social de l’empresa, adreça de correu electrònic, número d’identificació fiscal, dades d’inscripció en el registre mercantil o professional, codis de conductes als quals s’adhereix l’empresa i el seu accés. A més, la LSSICE prohibeix enviar correus electrònics publicitaris no sol·licitats o sense el consentiment del client (spam) i obliga a facilitar al client informació detallada sobre el procés de contractació electrònica mitjançant el qual s’adquireix el bé venut.
– Llei Orgànica de Protecció de dades de caràcter personal (LOPD): aquesta llei obliga a totes les empreses, professionals, fins i tot particulars, etc, que disposin d’arxius de caràcter personal de terceres persones, a donar-se d’alta davant l’Agència de Protecció de Dades. Per tant, les botigues virtuals que utilitzen el pagament electrònic, a més de sistemes de registre online, etc.
– Llei d’ordenació del comerç minorista. Aquesta llei regula les vendes a distància, sense presència física simultània entre ambdues parts. Es refereix als terminis d’execució de les transaccions i pagaments, al dret a desistir de l’operació i regula els pagaments amb targeta de crèdit. Per actuar d’acord amb la mateixa, només cal incloure determinada informació i complir amb algunes condicions: informació detallada del producte (proveïdor, característiques, preu, despeses d’enviament, forma de pagament, modalitats de lliurament i validesa de l’oferta), terminis de comanda (enviament i recepció), dret de desistiment (el comprador podrà desistir lliurement del contracte dins del termini de 7 dies comptats des de la data de recepció del producte, excepte amb productes d’ús immediat o d’un sol ús, com els d’higiene corporal o similar que no puguin ser retornats).
– Llei de Propietat Intel·lectual (LPI): recull el conjunt dels drets que corresponen als autors i a altres titulars (artistes, productors, organismes de radiodifusió…) respecte de les obres i prestacions fruit de la seva creació.
3. Els preus dels productes han d’estar visibles amb o sense impostos. Les despeses d’enviament també s’han d’especificar en el preu. Així com especificar els passos del procés de compra, si hi ha més d’un.
Deixa un comentari