Abans d’impulsar una botiga virtual, cal un estudi de mercat per saber si el nostre projecte és viable. Algunes de les accions que ens poden ajudar a elaborar aquest estudi són les següents:
Estudi de client. Primer, de tot, cal que identifiquem el tipus de client potencial que tindrem a la botiga. Dades com edat, idioma, àmbit geogràfic, etc. ens ajudaran a enfocar el disseny, el màrqueting, la publicitat i fins i tot el preu del nostre producte. Tenim dues maneres de fer aquest estudi de client online:
– Realitzant una enquesta. Hi ha pàgines web que realitzen enquestes a uns preus molt econòmics, com per exemple www.encuestafacil.com, però n’hi ha d’altres.
– Publicant una senzilla pàgina d’aterratge en llenguatge html (landing page) on publicitem el nostre producte i amb un formulari de contacte recollim les dades. Fent una mica de publicitat amb Google Adwords de seguida tindrem una mostra representativa.
Estudi de competència. Cal analitzar quina competència hi ha en el nostre segment de mercat i qui és de debò la nostra competència. Hem de crear un full de càlcul i afegir-hi les següents dades:
– Identificar la competència: hem de fer una llista de les paraules clau que defineixen el nostre producte i fer cerques a google tal com ho farien els nostres clients.. Cal notar al full de càlcul els negocis online que són competència directa. Per millorar els resultats de les cerques podem posar allintitle: a la casella de cerca, i així Google ens mostrarà en els resultats només les pàgines web que tenen aquella cadena del text en el títol de la pàgina, i per tant són webs més especialitzades en allò que cerquem. Per exemple: allintitle:roba esport
– Veure la evolució i el posicionament actual de la competència. Per fer això disposem de vàries eines on hi podem veure dades i rànkings de cada web.: Alexa Rank (www.alexa.com), on hi tenim vàries dades de cada web i el número de visites; Semrush (es.semrush.com) on podem veure una evolució al llarg del temps; també cal mirar el Pagerank (índex de Google) de cada pàgina; i finalment Woorank (www.woorank.com) o metricspot (www.metricspot.com) per mesurar la seva reputació a les xarxa (xarxes socials, enllaços entrants, etc.)
Comparar els preus que efereix la nostra competència. Cal fer una comparació dels preus dels productes que oferimper veure si nosaltres hi podrem competir. Per fer això només cal que ens adrecem als diversos comparadors de preus que hi ha, com per exemple Google Shopping (www.google.com/shopping) o Puntcentric (www.puntcentric.com).
Anàlisi de tendències. El sector del nostre futur negoci virtual va a l’alça o a la baixa? Té diferents pics de vendes al llarg de l’any? aquest tipus de preguntes les resoldrem mitjançant l’eina Google Trends (www.google.com/trends).
Saturació del sector. Per saber la saturació en un sector hi ha un primer pas que ja hem fet, que és identificar els negocis online amb els que haurem de competir. També cal que mirem el volum de cerques mensuals i per tant, el número de potencials clients que ens haurem de repartir amb la nostra competència. La millor manera de saber si el sector on volem entrar a vendre per internet està saturat és sabent el número de cerques que hi ha a Google sobre aquell tema. Això ho podem fer mitjançant l’eina de Google Adwords (adwords.google.com), cal anar a Eines i anàlisi > Planificador de paraules clau > Obté el volum de cerques per a una llista de parauls clau.
Amb tots aquests passos tindrem elements suficients per avaluar com ha de ser l’enfoc del nostre negoci, si la nostre idea ed negoci és viable, o, fins i tot, ens faran veure que hem de edixar.ho estar i dedicar-nos a una altra cosa.
Internet està ple de botigues virtuals que no venen, que no han funcionat, i m’atreviria a dir que en molts casos s’ho haguessin estalviat si haguessin fet un bon estudi de mercat.
[…] 1- Estudi de mercat. Allò que vull vendre per internet ja hi ha algú que ho ven? quants n’hi ha? A quin preu ho venen? Quants potencials clients hi ha, i per tant, hauré de compartir amb la meva competència? Què puc oferir quelcom diferent que faci que em triïn a mi i no a la meva competència?. És necessari tenir respostes a totes aquestes preguntes per saber com hem d’enfocar el futur negoci virtual, o fins hi tot, aquestes respostes ens poden empènyer a deixar-ho estar. En aquest post us dono pistes sobre com fer un bon estudi de mercat online. […]